وب نوشته های یک دندانپزشک

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
  • ۹۶/۱۲/۱۰
    B.W
نویسندگان
  • ۰
  • ۰
یک بحث داغ در مورد افزایش ظرفیت پزشکی و معضلات دکترا در تلویزیون مطرح شد و یک کارشناس هم که مدرک علوم سیاسی داشتن ( #دکتر مجید حسینی ) حسابی ما پزشکا رو شستن و پهن کردن رو بند رخت ...  خیلی خوبه که به معضل کنکور که بواقع یک معضل بزرگ برای ما هم بود اشاره کردن، ما هم مثل همه از این مسابقه ی پر استرس که برای بعضیا منبع درامد شده گذشتیم. اونقدرا پولدارم نبودم که هی این کلاس و اون کلاس برم بعد از عید روزی ۱۲ تا ۱۳ ساعت درس می خوندم. اونقدرم استرس داشتم و دچار وسواس شدم که یک چهارم سوالای فیزیک و شیمی رو سر امتحان نرسیدم ببینم. تمام تابستون هم که استرس نتایج رو داشتم و قبل اعلام نتایج من و مادرم از شنیدن این جمله از دوستم که کارنامه ات بالا نمیاد زدیم زیر گریه ... تمام این استرسا برای یک آزمون چهار پنج ساعته اشتباهه و اینکه تمام سرنوشت آدما به همچین آزمونی گره بخوره غلطه... همیشه برای کسایی که نمی تونستن حداقل یک کتاب تست داشته باشن غصه می خوردم هرچند خدا خیر بده قلم چی رو که در کنار استفاده از کنکور برای افزایش سود برای بچه هایی که مشکل مالی هم دارن یکسری سهمیه و تسهیلات قرار داده ... واقعا نمی دونم چکار باید بکنن که قبولی عادلانه تر باشه، همین کنکور که خودش پر از اشکاله و اگر روشی غیر از کنکور هم بیارن وسط، حداقل تو کشور ما که ۹۰ درصد کارا رو با پول جلو می برن دانشگاه های خوب فقط جای پولدارا میشه. ولی حرف کارشناس برای افزایش ظرفیت پزشکا خیلی غیر منطقی بود، برای حل یک اشکال یک راه حل غلط تر رو معرفی می کردن و برای به کرسی نشوندن حرفشون پزشکا رو مورد نقد قرار می داد. خب هر شغلی یکسری آدم سودجو داره که متاسفانه پزشکا هم مستثنی نیستن اما اخه این شیوه ی نقد درسته؟ درسته تمام پزشکا رو زیر سوال ببرید؟ می دونید از فردا برای جلب اعتماد مراجعه کننده هامون و آروم کردنشون چقدر باید تلاش کنیم؟ آیا بیمه ها ضعیفن تقصیر پزشکاست؟ و اگر ظرفیت های دانشگاه افزایش پیدا کنه مشکل حل میشه یا مثل مهندسی با دانشگاه هایی مثل پیام نور و ... که کیفیت آموزششون پایینه دکترای بی سواد تحویل جامعه میدیم؟ ...اصلا انقدر زیر ساخت داریم که همچین پیشنهادایی می دیم؟ قبلا هم تلاش کردید دکترا زیاد بشن با گرفتن دانشجوی تکمیلی و دانشگاه های با کیفیت کم اما فکر نمی کنید حق اون بیماری که زیر دست این افراد داره صدمه میخوره چون سواد کافی نداشتن بر گردن شماست؟ خب حالا دکترا زیاد شدن و استرس کنکور کم شد که می دونم هیچوقت اون استرسا کم نمیشه حالا با این همه دکتر چکار می کنید؟ یک برنامه پزشک خانواده رو به سرانجام نرسوندید چطور میخواید این همه پزشک رو ببرید سر کار و بهشون حقوق بدید؟ فکر نمی کنید مثل رشته ی مهندسیا یا باید به شغلای دیگه رو بیارن یا از اول کشور رو ترک کنن که در رقابت شغلی که پر از پارتی بازیه گیر نیوفتن؟ و اگر فکر می کنید پزشکا سوجو هستن چرا می خواید تعدادشونو بیشتر کنید؟ و وقتی سیاست مدار ما هدف والا رو قبولی در پزشکی تعریف می کنه تمام اون بچه هایی که در این رشته قبول نشن بیشتر سرخورده میشن چرا به جای قطبی کردن این رشته روی توانمند کردن رشته های دیگه کار نمی کنید؟
  • ۹۸/۰۴/۳۰
  • دکتر محیصا

نظرات (۲)

  • دکتر یونس
  • سلام و رحمه الله. موافقم دکتر جان.. 
    ملت فقط 3 تا پزشک فوق تخصص تاپ رو میبینن اونم تو سالن انتظار مطب طرف که اینقدر مریض داره پس حتما همه پزشکا همینطور پول پارو میکنن. نمیدونه ماهی صفر تومن درآمد یعنی چی.. نمیدونه سالی (12 ماه) : هجده میلیون یعنی چی. بابا ما در بهترین حالتش از یه کارگز کمتر درآمد داریم. الان باید 170 و خورده ای ساعت در ماه رو شیفت بدن بعد نهایت حقوقشون چنده؟! 3.5 میلیون. اونم با شیفت شب و عصر و روز تعطیل! 
    باور کن اینا همش بازی سیاسیه! الان که اینقدر دانشجوی پزشکی زیاد شده و پزشک بیکار هست که درمانگاه ها فقط دارن پزشکا رو استثمار میکنن و مطبا دونه دونه تعطیل میشن.. 
    فوق تخصص و تخصص هم که دست همون عده قلیله، هنوز قطره چکانی رزیدنت میگیره... 
    ما از زیر بنا با همه جای دنیا فرق داریم. مشکل اینه که اینا میخوان آموزششون آمریکایی باشه، پوشش درمانیشون اروپایی باشه، بعد وضع پزشکا و زیرساختهامون بنگلادشیه! 
    بابا ما باید همه چیمون به همه چیمون بیاد.. تو همون غربش طرف عمرا بتونه یه متخصص رو طی یکهفته رویت کنه! قت میگیرن بعد چند ماه نوبتشون میشه میرن پیش پزشک متخصص! اینجا طرف اصلا پزشک عمومی رو قبول نداره برای سرماخوردگی هم فرتی میره مطب متخصص! بعد مینالن که چرا برای ما دو سه دقیقه وقت میذارن؟!!! 
    تو همون غربش یه داروی مسکن بیخود یا آنتی بیوتیک عمرا به مریض بدن! اینجا تا سه تا مسکن تزریقی ننویسی و آنتی بیوتیک قوووووووی و تزریقی ننویسی ولت نمیکنن.. مگه ما همه چیمون مثل اوناست که حالا تعداد پزشکامون؟!! 
    الان تو همین منطقه غرب آسیا بین کشورهای همسایه خودمون یه متخصص ویزیتش 4 دلاره و در تمااااااام کشورهای همسایه بالای 30- 35- و 40 دلار. حتی همین عربستان فکسنی! حتی همین عراق جنگزده!! 
    دیگه پزشک عمومی که در حد 1 دلار هم نیست! ویزیت 5000 و 1200 تومنیمون از یه پفک هم کمتره! 
    یکی نیست به این همه چیز دان ها بگه بابا شما پزشکی رو بی حرمت کردید.. بی ارزش کردید.. الان به جنازه اش هم رحم نمیکنید.. ته این قضیه فقط بی اعتمادی بیمار به پزشک و تنفر پزشک از این سیستم مزخرف و برده داریه.. حقیقتا عملکرد و بازدهی افت میکنه.. نفرت میکارن تا طوفان درو کنن. الان همه دارن میرن عمان و کشورهای زیر پونز عربی. بهترین شرایط برای پزشکا رو داره.. فکر کن نیروی نخبه ات رو با بدبختی تربیت بکنی و دو دستی بدی بره.. فرار مغزها دیگه چه شکلیه؟! خلایق هر چه لایق!
    پاسخ:
    متاسفانه یکسری از پزشکان حقوق مردم رو درست رعایت نمی کنن ... دیدن این همه بیمار که برای هرکدوم دو دقیقه وقت صرف می کنن کار اشتباهیه که خود مردمم همونطور که در نظر بعدیتون گفتید مقصرن ... اما به جای درست کردن قانونا یا فکر کردن برای تغییرات و بهبود کیفیت، این کارشناسه فقط داشت داد می زد دریغ از یک پیشنهاد درست حسابی ... فقط شلوغ بازی مثلا اینکه حقوق دکتر رو پرسید و بعد هم بدون اینکه جوابو بفهمه ازش چماق درست کرد ... 
  • دکتر یونس
  • الان رفتم و دوباره دقیق دیدم. 
    ویزیت پزشک(متخصص) در ایران: 4 دلار
    در روسیه: 30 دلار.
    در هند: 30 دلار.
    در پاکستان:40 دلار. 
    در افغانستان: 50 دلار.
    در عربستان:50 دلار.
    در ترکیه: 60 دلار.
    در عراق: 80 دلار.
    در قطر و امارات و عمان و این کشورای کوچولوی عربی: 95 دلار!
    پیدا کنید پرتقال فروش را... 
    وقتی درمان بی ارزش و مسخره است و رایگان و مفته، لود مریض نمایشی و الکی میره بالا و بیماری که واقعا به مراقبت و درمان احتیاج داره وسط اینهمه مریض گم و نابود میشه! میشه ویزیت دو دقیقه ای.. میشه نارضایتی بیمار و پزشک.. میشه شیفتهای 36 ساعته ی کمر شکن.. میشه به زور پزشکا رو بفرستی ناکجا آباد.. میشه فرسودگی سیستم و کارکنان بهداشت و درمان.. 
    حالا من یه چیزی در این خیریه های واقعا مولد فساد دیدم که برام از اول جالب بود. خیریه ها از جیب پزشک میزنن که بشن خیریه. یعنی به تو میگن پول نگیر و رایگان مریض ببین اما خدمات پرستاری و دارو ها و آزمایشاتشون دقیقا نرخ خصوصی رو داره و اون رو رایگان نمیکنن! 
    عین همین کار رو این دولت داره میکنه. الان چندین و چند شرکت دارویی دولتی هست که دختر مظلوم وزیر!! خانم نعمت زاده پول همه شون رو کشیده بالا و چندین میلیارد بهشون مقروضه، ولی هیچکدوم پولشون رو وصول نمیکنن!! چرا؟! 
    چرا کسی به فساد و مافیای دارو و تجهیزات پزشکی ورود نمیکنه؟! فقط درباره تعداد پزشکا حرف میزنن! این خانه از پای بست و.یران است.. اون وزارتخونه رو با آدمای توش باید کوبید و از نو ساخت و آدم آورد وگرنه تا 40 سال دیگه هم وضع همینه! 
    پاسخ:
    دقیقا همینطوره ... متاسفانه کارشناس با حرفای غیر منطقی فقط میخواست جو رو متشنج کنه ... تا یه مدت که دوستام پیامای مردم رو تو اینستا برام میخوندن که چقدر از حرفای این مرد دفاع کرده بودن ... این یعنی همون یه مقدار اعتماد هم گسیخته شده.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی